teamconsult voor huisartspraktijken
Goed samenwerken is één zorg minder
In een huisartsenpraktijk gaat het er net even anders aan toe dan in een ziekenhuis: jullie werken dagelijks met een vast team. Je moet het samen doen. Je weet wel: één team, één taak. Weinig tijd, hoge druk.
ā
Dit creëert een saamhorigheidsgevoel, maar soms ook frictie. Er is weinig ruimte voor goede gesprekken, feedback en persoonlijke aandacht.
ā
Hierdoor merk je dat het soms niet zo lekker loopt als jullie zouden willen: er is ontevredenheid, er wordt geroddeld, het ziekteverzuim loopt op, mensen voelen zich aangevallen door feedback of zijn soms boos of verdrietig over de interactie met elkaar.
ā
Onder het mom van: "dit is nou eenmaal de realiteit van een praktijk, we kunnen niet anders en zo slecht hebben we het niet samen" gaan jullie onvermoeibaar door. Dat is bewonderenswaardig!
ā
Maar het kan beter.
ā
āIn een Teamconsult gaan we aan de slag met één of meerdere thema's die voor jullie van toepassing zijn. We beginnen altijd met de basis voor menselijke verbinding: gedrag en communicatiestijlen. Daarna zoomen we in op een onderwerp dat voor jullie aan de orde is (samenwerking, vertrouwen, feedback, veerkracht).
ā
ā Voor alle praktijkmedewerkers
ā In 2-3u, want jullie hebben geen tijd voor lange sessies
ā Niet teveel theorie, vooral praktische handvatten en inzichten
ā En luchtigheid, want samenwerken is bedoeld om leuk te zijn
ā Gewoon bij jullie op de praktijk of op een locatie naar keuze
āResultaat: een praktijkteam met groter onderling vertrouwen en begrip dat hun werk met plezier en ontspanning doet. Zodat jullie de beste zorg aan je patiënt kunnen leveren.
ā
ā


zorg voor de patiënt is het belangrijkst, een sterk team maakt het mogelijk
teamconsult: voor een soepel samenwerkende praktijk
ā
Iedereen in de praktijk heeft hart voor de zaak en stelt het patiëntenbelang voorop, maar er zijn ook uitdagingen:
ā
-
Tijd en budget zijn altijd gelimiteerd, waardoor een 'luxe' als kijken naar de samenwerking op de laatste plek komt
-
De druk is hoog; iedere dag een race tegen de klok, daardoor is er weinig ruimte om met elkaar te verbinden op persoonlijk vlak (en dat is wel een voorwaarde voor een goed functionerend team)
-
Voor de praktijkhouder is er soms sprake van rolverwarring, omdat deze zowel werkgever als collega is
-
Fouten bespreken en feedback geven gaan tussen neus en lippen door, waardoor het vaak niet goed landt en er frustratie ontstaat
ā
ā
āāHierdoor krijgen onvrede en onbegrip kans om te groeien en functioneert
het team niet zo vlekkeloos als zou kunnen
Goede zorg volgt uit goed samenwerken
"We werken al goed samen,
we hebben dit niet nodig"
Weet je dat zeker? Stel jezelf even de volgende vragen:
ā
-
Werken jullie echt zo efficiënt samen als je zou kunnen?
-
Heeft iedereen de gezamenlijke doelen en het beleid helder?
-
Weet je zeker dat je nooit collega's voor het hoofd stoot?
-
Vragen jullie geregeld feedback aan elkaar?
-
Stoor je je nooit aan het gedrag van een collega?
-
Durf je alles bespreekbaar te maken?
-
Hoe gaat de samenwerking met mensen buiten het team?
De Ervaring leert dat er altijd wat te leren valt van het evalueren van je eigen gedrag. en daar hebben jijzelf, je team én de patiënt profijt van

Goed samenwerken volgt uit elkaar begrijpen
én de juiste skills aanleren
geen gezeik in de praktijk
āā
Wanneer er een goede sfeer is in het team, de communicatie soepel loopt en er ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling en onderlinge verbinding dan krijg je:
ā
- minder verzuim / verloop
- geen sluimerende ontevredenheid
- soepele communicatie ondanks tijdsdruk
- een cultuur waarin fouten bespreekbaar zijn
- een team dat kan inspelen op (last-minute) veranderingen
- maximale ontzorging van de huisartsen door een team dat haar werk met plezier doet
Bijvangst is dat door meer vertrouwen, zelfinzicht en het ontwikkelen van relationele vaardigheden bij het hele team het de praktijkhouder lukt om niet altijd in de spagaat zitten tussen de rol van werkgever en collega.
Samen sterker om met plezier te kunnen blijven doen wat je het liefste doet:
goede zorg aan patiënten leveren

"De training die je aan mijn team gaf, was voor ons zo waardevol. Wat vooral aan je opviel als trainer was hoe goed je de gesprekken begeleidde en hoe je kon sturen zonder té aanwezig te zijn."
ā
- Jacomine de Visser
Short, sweet & super nuttig
āIk snap dat jullie geen tijd hebben voor dagenlange teambuildingssessies. Daarom zijn mijn trainingen compact en praktisch. Zodat jullie in een paar uur inzicht krijgen in je eigen gedrag en dat van anderen. En hoe jullie als team samenwerken.
ā
Met een eenmalig teamconsult kom je al een heel eind. Hierin behandelen we: reflectie op eigen gedrag, inzicht in de stijlen van anderen én communicatie. Plus desgewenst aandacht voor een specifiek onderwerp dat speelt binnen het team (zoals samenwerking, vertrouwen, feedback of veerkracht).
ā
Iedereen krijgt een persoonlijk profiel dat inzicht geeft in gedragsvoorkeuren en helpt jezelf beter te begrijpen. Ook krijgen jullie (ultrakorte en efficiënte) missies mee die ervoor zorgen dat jullie je blijven ontwikkelen richting een steeds hechter team.
Spelen er grote vraagstukken binnen het team, dan is het ook mogelijk om een traject te doen van een aantal sessies verdeeld over een paar maanden. Het is afhankelijk van de vraag van het team hoe zo'n traject eruit ziet.āāāāā

EENMALIGE INTERVENTIE OF oPNAME?
Een training van 2-3u waarin aan de hand van verschillende gedragsstijlen wordt gekeken naar eenieders eigen gedrag. Verder duiken we in de samenstelling van het team; waar zien we veel en waar juist weinig van? En in één of meerdere werkvormen kijken we naar onderwerpen die specifiek bij jullie team spelen. Zodat er acties geformuleerd kunnen worden die jullie in de praktijk verder helpen.
OPNAME
TEAMTRAJECT
Soms sluimert er wat in het team, er wordt wel samengewerkt, maar er is toch het gevoel dat er ook vaak dingen niet gezegd worden. Of de neuzen staan niet meer dezelfde kant op. De doelen zijn onduidelijk. Of een paar dominante figuren bepalen alles (meestal met de beste bedoelingen). Dan kan het nuttig en nodig zijn om een paar keer samen te komen met het team en dmv praktische interventies weer allemaal op één lijn te komen.
ā
Dit begint altijd met een intake en daarna kijken we hoeveel sessies er nodig zijn (meestal 3 - 6).
Dit is niet voor teams die
ā denken dat ze al optimaal samenwerken en niets meer te leren hebben
ā niet openstaan voor evaluatie of feedback
ā liever alles laten zoals het is, ook al wringt het
ā verwachten dat verandering vanzelf komt
ā alleen een gezellig uitje zoeken zonder echte verdieping
Dit is wel voor teams die
ā geloven dat goede zorg begint bij zelfreflectie en goede samenwerking
ā
het belang zien van investeren in betere samenwerking en communicatie
ā
nieuwsgierig zijn naar hun eigen gedrag én dat van collega’s
ā
merken dat er irritaties of misverstanden spelen en die willen oplossen
ā
kiezen voor een praktische aanpak die in weinig tijd veel oplevert
hoogste doel van een praktijkteam?
kunnen zorgen voor de patiënt
zonder zorgen om het team
hoe draagt het teamconsult daaraan bij?
reflectie op eigen gedrag versterkt het team
Iedereen begrijpt hoe hun handelen anderen beĆÆnvloedt. Je kan je boodschap beter overbrengen en je communicatie en samenwerking versterken. Minder frictie, meer werkplezier.
inzicht in eigen gedrag geeft rust in je hoofd
Je weet wat jou triggert, wat je energie geeft of waar het lekt,Ā Je kan beter grenzen stellen, helder communiceren, durft dingen bespreekbaar te maken en weet beter wat jijzelf en de ander nodig hebben. Je hebt meer regie en daardoor meer zelfvertrouwen. Daardoor kan je zorg leveren vanuit een stevige, ontspannen basis.
Je team communiceert beter met elkaar
Door meer begrip voor elkaars doen en laten wordt het bespreken van, uitspreken over en aanspreken op gedrag makkelijker. Teamleden durven opener en directer te zijn. Ze hebben handvatten gekregen hoe ze goed op elkaar kunnen afstemmen en met elkaar kunnen verbinden. Een soepel werkend team levert betere zorg.
je team is wendbaarder; er wordt beter op veranderingen gereageerd
Nieuwe protocollen, continu veranderende vakkennis, wispelturige patiƫnten, etc: praktijkteams zijn onderhevig aan een boel veranderingen. Doordat teamleden elkaars individuele reactiepatroon leren kennen worden stress en weerstand bij veranderingen verminderd. Ook verbeterde communicatie en onderling vertrouwen zorgen voor minder angst voor en meer controle over veranderingen.
minder verzuim
āIn teams waar doorlopend gewerkt wordt aan individuele ontwikkeling en samenwerking is minder ziekteverzuim en zijn werknemers minder geneigd zich afwezig te melden zonder gegronde reden. Bezig zijn met eigen groei zorgt voor: meer werkplezier, meer motivatie en meer voldoening. En daardoor hoger welzijn en minder verzuim. Een stabiel rooster en minder last-minute wisselingen leveren betere zorg op.
(nog) MEER PLEZIER IN JE WERKā
Steviger in je schoenen, meer rust in je hoofd, meer begrip van je collega's en meer verbinding in het team: hierdoor dragen jullie allemaal bij aan een positieve en stimulerende werkomgeving, wat het algehele werkplezier vergroot. Blije praktijk, blije patiƫnten.


"Leerzame training. Duidelijk inzicht in de verschillende reacties die collega's kunnen geven bij vergaderingen/beslissingen/samenwerking."
ā
- Jelle Wijnands - SEH arts

Vragen op recept
We kunnen maximaal een paar uur vrijmaken, heeft het dan wel zin?
ā
Absoluut, het teamconsult geeft al in 2-3u veel waardevolle inzichten en praktische handvatten. Wanneer we een traject aangaan zullen we overleggen wat de gewenste duur van de sessies is (met het oog op de doelstellingen), maar ook daar is veel mogelijk in beperkte tijd.
We werken al goed samen, waarom hebben we dit nodig?
De trainingen draaien niet alleen om samenwerking, maar vooral om inzicht in gedrag. Door feedback op elkaar verbetert iedereen zijn eigen handelen. Bovendien ontstaat er nog meer vertrouwen en begrip voor elkaar, wat ook een goedwerkend team alleen maar beter maakt.
is het gevolg van zo'n training dat we onszelf heel erg moeten gaan aanpassen?
Nee, juist niet. Doordat je inzicht krijgt in je eigen gedrag en dat van anderen leer je elkaar waarderen voor wie je bent, kan je inschatten hoe je overkomt op anderen Ʃn welke gevolgen dat heeft. Vervolgens kan je ervoor kiezen om je eigen stijl wat bij te sturen teneinde je contact met anderen te verbeteren. Maar dit doe je altijd in overeenstemming met je eigen persoonlijkheid.
.png)


.jpeg)